Albinea, Italy 2012-2013

Albinea, Italy 2012-2013

keskiviikko 19. syyskuuta 2012

Kielikylpeilyä

Juu eli nyt siis ensimmäinen viikko takana ja toisen puolessavälissä menossa täällä Italian pikkukylässä. Ensimmäinen viikko kului oikeasti vain aikaa hukaten ja äinä välillä Reggiossa kävästen. Tapasin muutamia uusia ihmisiä, (host-siskon kavereita) jotka ei kyllä valitettavasti puhunu enkkua. Sitten kävästiin Festa Reggiossa, joka on paikallinen "festari". Siellä oli siis kauheesti kaikenlaisii kojuja, musiikkia ja stand-up komiikkaa, jota mä en sit tietenkää ymmärtäny. 

Meillä oli myös yksi vaihtari-meeting näitten tän alueen (Reggio nell'Emilia) vaihtareitten ja vapaaehtoisten kanssa, jossa me tutustuttiin toisiimme paremmin ja juteiltiin peloista, toiveista ym. Siellä mä tutustuin myös mun tukiperheeseen. Ne on ihan sairaan mukavia ja osaa hyvin englantia. En tiedä mistä se mies on oppinu, mutta se nainen on Amerikassa syntynyt kiinalainen, joka on asunu täällä vasta 24 vuotta (Ikää tällä pariskunnalla on siis vähintään 60). Myöhemmin otettiin sen porukan kans yhteiskuvia ja syötiin pitsaa.. ei paha :D Ja perjantaina olis sitte welcome-partyt kaikkien tän alueen vaihtareitte & niitten perheiden, returnee-opiskelijoiden ja vapaaehtoisten kanssa. Ootan innolla!

  Täsä me vaihtarit. (yks ottamas kuvaa) :(

          vaihtarit&vapaaehtoset

Mulla oli myös ilo alottaa koulu eilen. Luokkaan mentäessä kaikki vaan kyyli mua sillee o.O ku näytin varmaa ihan eksyneeltä. Kuitenkin asia selvis heti ekalla tunnilla ja mun viereen istunu poika oli ihan suu auki sillee "ootsä suomesta!", mutta kun lisäsin et en osaa italiaa ni seki hiljeni..... Eka tunti oli filosofiaa (äkkäsin sen kirjan kannesta) ja sitä seurasi 2 tuntia italian kirjallisuutta, tunti historiaa ja sitte tunti matikkaa. Luonollisesti kaikki italiaksi, kukaan opettaja ei osannut lausetta enempää englantia, mutta siihen mä olin varautunukkin. 
Kun puolessavälissä päivää on vähän pidempi tauko (15 min -.- ) iski koko luokka kerralla mun ympärille vääntäen jotain italia-englanti-siansaksa sekoitusta. Tuntuu pahalta myöntää mutta niitten enkku on oikeesti hirveetä :D Ja älysin sen siinäkohtaa kun mun vieressä istuva poika käänsi opettajalle mun vastauksen ihan päin mäntyä..
Tänään mentiin bussilla, kun mun host-sisko yrittää mahdollisimman helposti opettaa mulle sen käytön (mahdotonta). Koulussa ihanaa italian taidehistoriaa ja psykologiaa, joista en ymmärtänyt sanaakaan. Onneks oli englantia, jossa pystyin kommunikoimaan opettajan kanssa, vaikka itse opetettava aihe, oli jotain mikä on opetettu mulle ekan kerran joskus 5-6 vuotta sitte.. Mutta niitten luokkakäyttäytymisestä voi päätellä et opettajalla on vaikeuksia edetä, kun se ei saa suunvuoroa. Esimerkiksi matikassa käytiin kaks tuntia ylihelpon asian teoriaa. Suomessa oltais kahessa tunnissa vaihettu asiaa jo kolmesti. Mutta eipä tuo mua haitannu, sillä asia on tuttu, mutta opettajan selityksestä en kyllä tajunnut mitään.
Muutenkin se tunne kun istut 5 tuntia luokassa; hiljaa, silmät turvonneina (tai vaihtoehtoisesti kiinni) pää vinossa ja suu vähän ravollaan, niinku jälkeenjäänyt pöllö, -mä pidän siitä tunteesta :D         
Bussilla koulusta takasintulo tulee olemaan yhtä helvettiä niin pitkään kun me asutaan täällä pellossa. Mun tartti vaihtaa kahesti bussia ja välttää astumasta väärään, koska vaikka niissä saattaa olla sama numero, ne ei silti mee samaan paikkaan -.-  onneks mulla oli toi hhost-sisko avittaan sitä tänää...    

Ja ainii, mun luokkalaiset pyys mua ens viikon perjantain diskoo niitten kans, (oli muuten koominen kutsulappu jonka ne niitten haparalla enkun taidolla väsäs :D )  mutta taidan tälläkertaa jättää väliin. En pääsis ikinä kotii siihen kellonaikaan enkä usko et toi host-äitikää oikeelämpenis ajatukselle :D Miksei ne voi pyytää mua valosaa aikaa ulos :D

Että tällästä tälläkertaa, uutta postausta luvassa taas joskus :D

Tässä vielä kuviä tästä lähistöltä :)

        Ihana Reggio Emilia :)                                                                        

Edelleen RE :D 

  Ja Albinea ::)                    

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti