Albinea, Italy 2012-2013

Albinea, Italy 2012-2013

sunnuntai 29. tammikuuta 2012

"Alan pikkuhiljaa herätä siihen, että oon oikeesti lähdössä vaihtoon"

Sain taas muutama viikko sitten viestiä AFS:ltä, jossa muistutettiin vielä ihmisiä palauttamaan kaikki englanninkieliset lomakkeet. Ei minulla niistä huoli, mutta kun siinä oli myös maininta rokotteista älysin, ettei mulla ollut vielä B-hepatiittia ja sen ottaminen kestää 6kk. Eikä siinäkään auttanu muu kun soittaa terveyskeskukseen ja hankkia saate, jotta voisin käydä sen apteekista ostamassa.
Mutta eniten siinä silloisessa sähköpostissa painautui kaiken läpi oli alustavat lähtöpäivät. Ja sieltä sitten näppärästi luinkin, että Italiaan olisi lähtö 5-7. Syyskuuta. Nyt alan olemaan jo toipunut siitä sokista, mutta alan ymmärtää muita stressaavia asioita, kuten

1. Olen lähdössä maahan, jonka paikallista kieltä en osaa.
2. Kyseisessä maassa EI puhuta pahemmin englantia
3. Koulunkäyntini tulee luultavimmin olemaan yhtä helvettiä, siellä ollessa.

Sain nimittäin uuden sähköpostin viime viikonloppuna, jossa oli hieman täytettävää, sekä aivan ihana yleiskatsaus italialaiseen koulujärjestelmään, mikä näin lapusta luettuna vaikuttaa, joltain mistä voin todeta "mission impossible".. Katotaan mitä siitäkin tulee :D
Täytettävässä lapussa kysyttiin minun henkilökohtaisia toiveitani koululinjan suhteen, mitä aineita haluaisin opiskella. Lisäksi oli kaksi vielä hieman hämärämpää kysymystä :D johon toiseen ei pitänyt vastata (koska minulla ei ole vielä yliopistodiplomia) ja toinen koski luultavimmin aineita, joita kouluni pakottaa minun käyvän ollessani Italiassa. Joita minulla ei luultavasti ole....

Tässä tämän kertainen postaus, toivottavasti ne harvat jotka eksyvät tälle sivulle ja jopa lukevat tämän, saivat selvää ja toivottavasti muistin kirjoittaa kaiken olennaisen C: Sivut näyttävät masentuneelta ja kurjalta, mutta toivottavasti tulevaa matkaa kohden kirjotukset lisääntyy.


n-e

6 kommenttia:

  1. Moi, mie lueskelin ku olit kirjottanu tonne vaihtarit foorumille, ja oot huolissas siit kielitaidosta. Älä oo, hyvin se tulee menee. Ite kun tulin tänne Italiaan miun kielitaito oli tasan se et osasin sanoa "Io sono Kaisa", ja siihen se sit loppukin, lisäks lukiossa miun englannin numero on vitonen, eli miul ei oo minkäänlaista kielipäätä, ja silti kaikki meni hyvin. Yrität vaan parhaas, ja muistat hymyillä. Älä ota asioita niin vakavasti niin pärjäät varmasti hyvin. Oon itekkin AFS;n kautta täällä. Oot vaan rohkee ja teet eri juttuja, ite en niin välitä tost opiskelusta, mut kuhan juttelet italialaisille ja oot niitten kaa etkä muitten vaihtareitten, niin opit kielenkin. Oikeesti varmasti kaikkein tärkeimmät jutut on et älä tukeudu muihin vaihtareihin tai englannin kieleen. Itekkin puhuin miun säälittävää englantii ekan kuukauden ja sen jälkeen aloin puhuu italiaa, vaikken osannu sanoja tai kielioppii, niin tääl pärjää hyväl asenteella ja käsillähän nää puhuu eikä kielellä. Nyt oon ollu 5 ja puol kuukautta ja puhun vaan italiaa, ei se vieläkään oikee oppista oo, mut yritän parhaani.
    Koulu on haastava kaikille vaihtareille mut myös italialaisille, oon ite tiede lukios eli opiskelen matiikkaa, kemiaa, fysiikkaa, englantii, historiaa, filosofiaa, italiaa, taidetta ja uskontoo, ja voin kertoo ettei oo helppoo, mut yrität parhaas ja yrität tehä niit kokeita vaikka onkin vaikeita, mut sillon muut oppilaat aattelee et oot samal tasolla niitten kaa, eli niinkun yks niistä, eikä siulla oo etu-oikeuksii. Asun pohjois-Italiassa, ja miunkin koulussa taitaa olla 7 englannin opettajaa, joista kolme tunnen ja jokainen niistä on tosi loistava. Jos haluut kysyy jotain niin kirjota miulle vaik tonne miun blogiin tai jotain, vastailen sit siulle. Jatkan nyt auringon ottoa 0:) haha.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah, kyllä täälläkin aurinkoo saa, mut vähän eri olosuhteis :D Kiitos kannustuksesta ja vinkeistä. Yritän vielä parhaani opiskella italiaa ens kesällä (koska kouluajalla se on aikas mahotonta)mut toistaseks muun italian taito ulottuu tohon samaan lauseeseen " io sono Neea" :D mut eiköhän se viel siitä, yritys ei ainakaan lopu!

      Poista
  2. Ciao! Itsekin tällä hetkellä Italiassa vaihdossa (järjestö explorius) olevana yhdyn edelliseen kommenttiin, että kyllä sen kielen oppii. :)Itse olin käynyt 2 kurssia italiaa, eli en osannut käytännössä mitään. Ensimmäisen kuukauden aikana puhuin pääsääntöisesti englantia, mutta nyt 6 kuukauden jälkeen pystyn puhumaan jo hyvin italiaa. Ensimmäiset 3 kuukautta menivät virheitä tehden (yhä edelleen :) ) ja välillä tuskastellen kun en ymmärtänyt, mutta kummasti se vieraskielikin tarttuu! :) Joten älä huoli, vaikka aluksi et osaisikaan. Omalla kohdallani kävi myös niin, että kun itse halusin alkaa puhua italiaa, perhe olisi jatkanut mielellään englannilla. (puhuivat kuitenkin jo suht hyvin itsekin). Eli kannustan jo tämänkin takia käyttämään italiaa heti, sillä monilta olen kuullut, kuinka heille yritetään puhua vain englantia. :)
    Italialaisia ei niin kiinnosta jos et osaa kieltä, kunhan yrität ja hymyilet vieraille niin hyvä tulee. Tärkeintä on se, että yrität olla mukana paikallisten elämässä.

    Oma kouluni on luonnontiedepainoitteinen (hirvitti hieman kun näin papereissani liceo scientifico, sillä olen surkea matikassa, kemiassa yms.) Koulu kuitenkin ilmoitti heti alkuun, että tärkeintä on että opit kielen; vaihdoin kaikki luonnontieteet italiaksi ja latinaksi.. :) Läksyihin ja kokeisiinkaan en ole juuri koskenut; osittain kyllä sen takia, että koulu kirjat maksavat paljon, joten en ole niihin investoinut.
    Jotkut koulut vaativat hieman enemmän, mutta varsinkin alussa tulet saamaan helpotuksia jo kielenkin takia. Mutta älä huoli, hyvin se menee!

    VastaaPoista
  3. Kiva kuulla kaikkien kokemuksia :) Kiitos paljon tuesta ja muusta, enköhän mä sitten opi, kun motivaatiota kerran riittä :)

    VastaaPoista
  4. Hei! Haluaisin vain kysellä, että miten pitkään haastattelusta sait tietää että sinut on hyväksytty jne? Olen itse hakemassa myös AFS:n kautta, ja haastatteluni oli toissa päivänä. Haastattelun jälkeen minulle jo sanottiin että ei ole mitään syytä, miksi minua ei hyväksyttäisi, mutta haluaisin silti tietää milloin 'virallinen' hyväksyntä tulee. :) Ja kohdemaana myös Italia!

    VastaaPoista
  5. No mulle se 'virallinen' tieto tuli vast ehkä kuukauden pääst, koska lähetin vast viimeset pyynnöt sen jälkeen. Tai siis sain niilt sen lapun, mikä mun piti täyttää.. (: mut jos oot jo kaiken lähettäny, ni eiköhän se kohta tule. Mulle tuli puhelimitse eka tieto ja sit viikon pääst kirjeellä. Aijaj sitä huudon määrää :D

    VastaaPoista